сряда, 30 януари 2013 г.
Как да бъдем още по успешни в убеждаващата си комуникация
През последния месец, по време на информационната кампания около референдума, в медийното пространство се появиха различни примери за целенасочена комуникация. Някои от тях бяха ефективни и реализираха предварително зададените си цели (които в конкретния текст разграничаваме комуникационните цели от преките резултати от вота), други – разбира се, не успяха. Без намерение да изпадаме в детайлен анализ на това кой и какво (не) успя да реализира със своята целева комуникация, предлагаме няколко съвета за бърза и лесна организация на ефективни публични изяви.
Цялата ми публикация можете да прочетете тук
четвъртък, 24 януари 2013 г.
Evetnex Awards 2012 - събитието за събития ще отправи своята провокация през март
В началото на март ще се проведе второто издание
на единствения конкурс за събития у нас – Eventex Awards. Пилотният брой
премина, съпроводен от висок интерес, дълги коментари и много хрумки, които да
бъдат реализирани в следващото издание. E, ето го и него. Какви са настроенията
преди събитието, как организаторите планират този ивент и къде ще бъде скрита
“уловката” тази година, разказва специално за PR@Festivals Ованес Ованесян – основател на Eventex Awards.
Какво е
новото, което ще ни изненада на тазгодишната церемония Eventex Awards, която ще
се състои на 6 март?

Какви са
очакванията, свързани с броя и качеството на кандидатурите, които ще бъдат
подадени през тази година? Нека припомним – крайният срок за участие е 30ти
януари 2013?
Очакваме между 80 и 100 кандидатури тази година. Кандидатурите, които са попълнени до момента,
са публични и всеки може да ги разгледа на http://eventex.bg/awards/2012/uchastnitsi
и сам да прецени на какво ниво са.
Крайният срок за регистрация е 30 януари, така че
който желае да участва, може да се регистрира. Важно е да се отбележи, че
всички събития с идеална цел могат да участват в конкурса напълно безплатно.
Моля,
разкажете ни малко повече за журито!
Всеки един от журито е специалист в определена
област. Един член от журито може да оцени кетъринга, друг техниката, трети
декора, четвърти цялостната организация, пети маркетинга и т.н.. Смятам, че
силата на голямото жури от около 30 човека е в крайната средна оценка, която е
доста реалистична, защото всеки оценява според собствените си компетенции.
Как се
готвите за негативните коментари, които неизбежно ще бъдат провокирани след
втората по ред церемония за събития у нас?
Оценките на журито са публични и не се притесняваме
от негативни коментари. Всеки е свободен да изрази мнението си. Ще се радвам
негативните мнения да са под формата на препоръки. Така и ние бихме извлекли
ползи от тях.
Кое е
нещото, заради което всеки от бранша трябва да посети семинара, предхождащ
церемонията – Eventex Seminar (който ще се състои в началото на февруари)?
Семинарът е единствен по рода си и се организира
един път в годината от 2009 година насам. Той се е превърнал в ключов фактор за
събитийния бранш в България. Атмосферата е уникална и аз лично имам специално и пристрастно отношение към него. J
Винаги се опитваме да правим нещо интересно, така
че считам, че и тази година ще успеем да сме различни и интересни, особено в
програмата извън лекциите. Възможностите за нови контакти и утвърждаването на
съществуващи с хора от бранша, са страхотни, а според мен това е едно от
най-ценните неща на всяко бизнес събитие.
Кой от
лекторите ви е най-интересен лично на вас и защо?
Мен лично най-много ме вълнува лекцията на Илона
Станева, която е Маркетинг Директор на Fibank. Тя ще ни помогне да разберем как
мислят спонсорите и кога казват „ДА”. За съжаление много често въобще не
получаваме отговор от потенциални спонсори. Интересно ми е да знам как мислят
те, каква е процедурата на взимане на решения, защо и кога отговарят, какво е
най-важното за тях и т.н. Сигурен съм, че и много колеги от бранша имат подобни
въпроси.
Всички кампании, отличени с награди на Eventex Awards 2011, можете да намерите тук.
Към всички кампании, публикувани в PR@Festivals
Към всички кампании, публикувани в PR@Festivals
вторник, 22 януари 2013 г.
Без провокации в официалната президентска реч на Обама
Речта на
Барак Обама при встъпването му в новия президентски мандат, противно на
очакванията, не успя да се влезе в историята като нещо изключително.
Класическата
форма, избрана за излагане на аргументацията, отново, както и при предходните
му речи и най-силно – при онази, която той изнесе при обявяване на резултатите
от изборите (позната още като „Речта на победителя”), беше спираловидно
построена. Увод липсва. Хронологическият подбор на събитията и подредбата й в
три последователни разгръщащи се аргументативни елемента, е ефективно решение
именно за публични изяви с разнородна аудитория, които не налагат вникване в
представената информация. Спираловидната конструкция се поддържа от петкратното
повторение на основната теза в рамките на изказването, при което с всяко ново
повторение, становището се разгръща чрез едно от ключовите послания от
отминалата кампания. Така в откриващото становище, поместено в началото на
речта, е включено най-широкото понятие от политическата идеология на Барак
Обама – демокрацията. Последователно към изказа са внесени послания, свързани
със „свободата”, „борбеността” и „действието”, за да завършат с открития
призив, добре познат и от двете кандидат-президентски кампании, насочен към
народа и към една обединена и про-активна „заедност”, която може да постигне
всичко. Заедност, завещана от прадедите, която трябва да бъде поддържана и
подхранвана, защото само и единствено чрез нея, Американският народ може да се
пребори с проблемите си и да постигне своята Американска мечта (която е
разгърната нашироко в „Речта на победителя”).
Речта е
изключително емоционална – факт, който е продиктуван, както от самия повод,
така и от цялостния стил на Президента, налаган и поддържан чрез всеки един от
елементите, включени в кандидат-президентската кампания. Именно в резултат на
тази търсена емоционалност, изказът е наситен с епитети (много повече са от
глаголите), използват се примери от героичното минало, олицетворения,
сравнения, метафори, повторения, психологически паузи. В
аргументативната част, изцяло в стила на предходните речи, Барак Обама назовава
„малкия човек”. С риск от клише, тук отново присъстват добре познатите типажи –
войникът, учителката, децата.
Това, което
отсъства в самата реч, е конкретната цел. Нещо голямо и завладяващото, което да
бъде запомнено, повтаряно или пре-цитирано, което да се превърне в завет за
последователите му. Измежду помпозното, на моменти - поетично говорене, все пак
се открояват три проблема, които могат да се окачествят като заявка за бъдеща
работа – 1. покриване на изискванията на съвременната икономика, 2. поощряване
на свободния пазар и 3. грижа за малкия и „уязвимия”.
Финалът на речта
не е помпозен. Той се явява поредното преповтаряне на ключовото становище –
този път, акцентът е върху общността. В него се съдържа призив, дотолкова,
доколкото всичко казано преди това би било единствено възможно, ако всички
американски граждани се обединят в едно. Акцентът отново е поставен върху онази
„заедност”, задължителна за политическото мислене и ценностната система, която
Барак Обама и неговият екип демонстрират вече повече от четири години.
Да, това няма да е речта на Кенеди от 1961 г., със запомнящото се: „Не питайте какво държавата може да направи за вас, а се замислете какво можете да направите вие за нея”. Няма и да е речта на Линкълн от 1865г. За сметка на това, тази реч е една истинска „Обамова” реч, в която той е точно толкова себе си, колкото е и във всеки един елемент от кампанията, която проведе преди изборите – искрен, близък до хората, видимо загрижен и абсолютно готов да бъде припознат като „бащата” на нацията – такъв, от какъвто нацията има нужда в момента, за да се справи с проблемите, пред които е изправена.
понеделник, 21 януари 2013 г.
Cannes Lions PR/Bronze: Да „преживееш” Алцхаймер
Cannes Lions 2012 PR: Bronze
Категория: Charity and Not for Profit
Име на проекта: ALZHEIMER EXPERIENCE
Име на клиента: ALZHEIMER FOUNDATION
Име на компанията: MARURI GREY Guayaquil, ECUADOR
Кампанията:
Това, което се знае от широката общественост за болестта "Алцхаймер", обикновено се свежда до нула и всеки научава подробно за нея само, ако той или някой от близките му се разболее. Поради тази причина, фондацията за борба с болестта на Алцхаймер в Еквадор, решава да създаде събитие, което да повиши интереса към болестта и нейните симптоми. Събитието е изключително просто, но с висок ехо-ефект. Само за един ден, основните стоки във всички магазини от най-голямата верига в Еквадор, биват разместени, така че, когато клиентите тръгнат да ги търсят там, където са свикнали, не ги намират. Това предизвиква недоумение, провокира въпроси и най-вече – всеки един от клиентите (много, от които постоянни), за минути е изправен пред изключително неудобна ситуация, в която търси нещо и не го намира. При плащане на сметката на касите, всеки получава, заедно с извинението за причиненото неудобство, брошура с подробности, свързани с болестта Алцхаймер и нейните симптоми. Чрез този малък „социален експеримент” и съвсем простото разместване на продукти в магазина, организаторите правят така, че всеки един от посетителите на магазина да преживее малка част от това, което болните преживяват всеки ден – загуба на паметта и забравяне на прости на пръв поглед неща, като това кое къде се намира.
Резултатите:
Въпреки, че се състои само в рамките на един ден, кампанията провокира изключително голям интерес. В резултат, освен увеличеното внимание по проблема, в сметките на фондацията само за ден и само от хората в супермаркетите, са набрани толкова пари за борба с болестта, колкото не се събират за цяла година. Цялата кампания, разбира се, попада и в полезрението на медиите, които говорят за загубените стоки в магазините и болестта на Алцхаймер в продължение на дни.
Към останалите кампании, публикувани в PR@Festivals
"За", "против" или "въздържал се" на референдума в неделя?
Независимо каква е личната ви позиция по повод всенародното "ядрено" допитване тази неделя, предлагам да хвърлим по едно око на клиповете, с които представителите на различните гледни точки провеждат своите агитационни кампании.
За да не бъда упреквана в агитации от какъвто и да е характер, предлагам да започнем прегледа с един изключително любопитен за мен клип, предвид лицата в него и партията, която го инициира - Партия на Зелените в Европейския парламент (The Greens in the EP) . Сигурна съм, че след като изгледате видеото (ако не сте го направили досега), сами ще имате доста коментари, затова ще се въздържа от свои.
Още един клип в сферата на "отрицанието". Обединението на Мария Капон е заложило на доста използваното напоследък визуално решение чрез изписване на посланията с хоризонтални и вертикални думи с обикновен или болднат шрифт. На прима виста се сещам поне за още три подобно изглеждащи кампании - факт, който никак не говори в полза на този комуникационен избор.
Щабът на БСП по време на тази кампания, определено "обира точките". Осем видеа, пет в един стил и три - в тотално друг. Както казах и по-горе, въздържайки се от коментар, ще добавя само: въоръжете се с търпение и ги изгледайте.
Един от доста добре направените клипове в рамките на тази кампания, е на "България на гражданите". Въпреки това, вероятно улисани в изработката му, авторите са пропуснали да обърнат внимание на важна част от невербалната комуникация на лидера на партията - нейния дрескод. С други думи - визията на Кунева в него, никак не съответства на поста й.
Разбира се, кампанията не би била същата, ако в нея няма и откровени "хейтърски" елементи. Този клип не е кой знае какъв, но за да спазим демократичния дух - ето го и него:
Никъде из Мрежата не открих клипове на управляващата партия. Или няма такива, или аз не съм попаднала на тях. Ако е първото - това е сериозен повод за размисъл. Ако е второто - моля за съдействие и веднага ще ги добавя тук.
Изключително интересни ще са ми всички коментари по темата :)
За да не бъда упреквана в агитации от какъвто и да е характер, предлагам да започнем прегледа с един изключително любопитен за мен клип, предвид лицата в него и партията, която го инициира - Партия на Зелените в Европейския парламент (The Greens in the EP) . Сигурна съм, че след като изгледате видеото (ако не сте го направили досега), сами ще имате доста коментари, затова ще се въздържа от свои.
Още един клип в сферата на "отрицанието". Обединението на Мария Капон е заложило на доста използваното напоследък визуално решение чрез изписване на посланията с хоризонтални и вертикални думи с обикновен или болднат шрифт. На прима виста се сещам поне за още три подобно изглеждащи кампании - факт, който никак не говори в полза на този комуникационен избор.
Щабът на БСП по време на тази кампания, определено "обира точките". Осем видеа, пет в един стил и три - в тотално друг. Както казах и по-горе, въздържайки се от коментар, ще добавя само: въоръжете се с търпение и ги изгледайте.
Един от доста добре направените клипове в рамките на тази кампания, е на "България на гражданите". Въпреки това, вероятно улисани в изработката му, авторите са пропуснали да обърнат внимание на важна част от невербалната комуникация на лидера на партията - нейния дрескод. С други думи - визията на Кунева в него, никак не съответства на поста й.
Разбира се, кампанията не би била същата, ако в нея няма и откровени "хейтърски" елементи. Този клип не е кой знае какъв, но за да спазим демократичния дух - ето го и него:
Никъде из Мрежата не открих клипове на управляващата партия. Или няма такива, или аз не съм попаднала на тях. Ако е първото - това е сериозен повод за размисъл. Ако е второто - моля за съдействие и веднага ще ги добавя тук.
Изключително интересни ще са ми всички коментари по темата :)
петък, 18 януари 2013 г.
Cannes Lions PR/Gold: Сандвичи, надписани с брайлова азбука
Cannes Lions 2012 PR: Gold
Категория: Retail and E-commerce, Including
Restaurants
Име на проекта: WIMPY BRAILLE BURGER
Име на клиента: WIMPY
Име на компанията: METROPOLITANREPUBLIC Johannesburg, SOUTH AFRICA
Име на проекта: WIMPY BRAILLE BURGER
Име на клиента: WIMPY
Име на компанията: METROPOLITANREPUBLIC Johannesburg, SOUTH AFRICA
Кампанията:
Целта
на екипа на ресторантите Wimpy е да инициира кампания, чрез която максимален
брой незрящи да разберат, че в тях се предлагат менюта, написани на брайл. За
да я осъществят, те приготвят 15 нестандартни сандвича, като върху всеки един
от тях със сусамени зрънца се изписват послания, с помощта на азбуката за
незрящи. Когато са готови, тези специални сандвичи са поднесени на персонала на
трите най-големи асоциации на незрящите в Южна Африка, защото именно те са
хората, които поддържат всекидневен контакт със своите членове - общо над един милион души. Впечатлен от специалната изненада, всеки от тях се превръща в транслатор на
посланието, като разказва на незрящите, с който има контакт, какво му се е случило и оттам - че в ресторатните Wimpy има специално отношение към хората със затруднено зрение.
Резултатите:
Единствено
с помощта на 15 специални, изписани брайлови сандвича, посланието на кампанията
достига до над 800 000 незрящи в Южна Африка и те разбират за това, че в Wimpy
има специални менюта за тях. Атрактивното послание достига директно до
членовете на асоциациите, които впечатлени от сандвичите, разпространяват
информацията, превръщайки се в емоционални инфлуенсъри. Нещо повече –
кампанията преминава извън обществото на незрящите като „влиза” в 100 местни
вестници, сайтове и радиостанции, откъдето продължава директно към националните
медии.
Към останалите кампании, публикувани в PR@Festivals
Към останалите кампании, публикувани в PR@Festivals
вторник, 15 януари 2013 г.
Да си припомним: Cannes Lions 2011 - PR Grand Prix и коментарите на български PR специалисти
Кампанията,
която „скъса” с традициите
PR Lions GRAND PRIX’ 2011
Агенция: Clemenger BBDO Мелбърн, Австралия
Клиент: National Australia Bank (NAB)
Ситуацията: В Австралия съществува схващането, че четирите
най-големи банки в страната - Commonwealth, Westpac, ANZ и National Australia
Bank (NAB) са подписали картелно споразумение и работят на еднакъв лихвен
процент, за да елиминират конкуренцията. Истината за една от банките - NAB,
обаче, е доста далеч от тази.
Кампанията: NAB в продължение на 2 години инвестира време и ресурси в това да
реализира различни реформи, с които да намали лихвените проценти и да премахне
банкови такси – все усилия, в полза на клиента. Въпреки това, заради
предразсъдъците и това, че хората си мислят, че и тази банка е „част от онези”,
клиентите отказват да забележат промените. Така се стига до реална необходимост
от комуникационна кампания, която да привлече вниманието на клиентите към
нововъведенията в банката.
Вместо, обаче, кампанията да се насочена по посока опровергаване на
съществуващата ситуация, PR агенцията на банката решава да създаде своеобразно „реалити”, в рамките на което, буквално
пред цялата общественост, NAB да „скъса” (метафорично) връзката си с останалите банки. Чрез
всеки елемент от кампанията по раздялата, хората трябва да разбират за различен аспект от промяната в политиката на NAB. Наред с това, всеки етап е измислен
така, че той да може да се споделя в социалните медии и едновременно с това, да бъде атрактивен и подходящ за новинарските емисии. Кампанията започва с
обикновена публикация в Twitter, чиято тема са „наранентите чувства”. Тъй като
темата е доста „неочаквана” за профил на финансова институция, всички
единодушно я възприемат като грешка на някой банков служител и започват да я
коментират като такава, а новината за нея се разпространява мигновено от профил
на профил. На втория теп - следва много лично писмо за прекратяване на връзката
на NAB с всички останали банки. Писмото е публикувано във всички големи
австралийски вестници, докато успоредно с това, онлайн се появяват и 60
клипчета, в които служители на NAB „късат” с другите национални банки. И двете
акции генерират огромно медийно покритие. В третия етап, медиите буквално
започват да се надпреварват кой какво да покаже от тази история и тогава - NAB
организират своеобразна „засада” на другите банки, която се изразява в директни съобщения
за раздяла, които се появяват по улиците пред офисите на другите банки и дори в небето
около сградите. На финала, когато медиите са отразили всички гледни точки по
темата до момента, екипът създава „блог на раздялата”, където провокираните
от темата, откриват всяка една промяна в новата политика на NAB.
Резултатите: Кампанията променя нагласата на хората по отношение на банката,
буквално „за една нощ”. След нея, австралийците започват да разпознават NAB не
само като „различната банка”, която е по-честна” и „конкурентоспособна”, но
и като много по-човечна и близка. Този
„сценарий на раздялата” генерира $5 милиона медийно покритие на ден.
Коментарите на специалистите:
Любо Аламанов, Managing Director, APRA Porter Novelli
Деница Сачева, изпълнителен директор, IntelDay Solutions

Васил Николов, PR експерт, BWorks

Д-р Александър Христов, Акаунт директор, CIVITAS България
„Раздялата” на National Australia Bank не е нещо ново като комуникационна кампания в англосаксонския свят,
където сравнителната реклама и позоваването на конкуренцията са допустими от
гледна точка на законодателството. Презумпцията е, че свободата на словото позволява да
сравняваш или споменаваш конкурента в своя кампания, стига да можеш да го
докажеш в последствие, в съда. Подобна кампания за първи път правят Burger King през 80-те години в САЩ,
доказвайки чрез сравнение и измерване, че в техните сандвичи кюфтето е
по-голямо от това на McDonalds.
Ситуацията, в следствие на която National Australia Bank
демонстрира раздялата си с другите големи банки, прилича на българската – и тук
4 големи банки доминират във финансовия сектор, следвани плътно от още 5-6
други. И тук, потребителите на банкови услуги вярват, че банките са се разбрали
зад гърба им, да печелят за тяхна сметка. И в България, и в Австралия това не е
вярно, но гражданите не могат да осъзнаят това.

Използваните техники и комуникационни канали с лекота могат да бъдат
приложени и тук – блогове, twitter, видео и други, но ще се сблъскат с традиционния
скептицизъм на българските граждани.
Факт е, че никоя българска банка не би си позволила подобна акция,
заради почти джентълменската конкурентна борба, която водим – без компромис към
конкурента, но с “едно на ум” за общата представа, която създаваме за сектора. И досега в банковите
среди се помни популярното през 90-те години сравнение – че с вестник можеш да
убиеш и муха, и банка.
Абонамент за:
Публикации (Atom)