Кампанията,
която „скъса” с традициите
PR Lions GRAND PRIX’ 2011
Агенция: Clemenger BBDO Мелбърн, Австралия
Клиент: National Australia Bank (NAB)
Ситуацията: В Австралия съществува схващането, че четирите
най-големи банки в страната - Commonwealth, Westpac, ANZ и National Australia
Bank (NAB) са подписали картелно споразумение и работят на еднакъв лихвен
процент, за да елиминират конкуренцията. Истината за една от банките - NAB,
обаче, е доста далеч от тази.
Кампанията: NAB в продължение на 2 години инвестира време и ресурси в това да
реализира различни реформи, с които да намали лихвените проценти и да премахне
банкови такси – все усилия, в полза на клиента. Въпреки това, заради
предразсъдъците и това, че хората си мислят, че и тази банка е „част от онези”,
клиентите отказват да забележат промените. Така се стига до реална необходимост
от комуникационна кампания, която да привлече вниманието на клиентите към
нововъведенията в банката.
Вместо, обаче, кампанията да се насочена по посока опровергаване на
съществуващата ситуация, PR агенцията на банката решава да създаде своеобразно „реалити”, в рамките на което, буквално
пред цялата общественост, NAB да „скъса” (метафорично) връзката си с останалите банки. Чрез
всеки елемент от кампанията по раздялата, хората трябва да разбират за различен аспект от промяната в политиката на NAB. Наред с това, всеки етап е измислен
така, че той да може да се споделя в социалните медии и едновременно с това, да бъде атрактивен и подходящ за новинарските емисии. Кампанията започва с
обикновена публикация в Twitter, чиято тема са „наранентите чувства”. Тъй като
темата е доста „неочаквана” за профил на финансова институция, всички
единодушно я възприемат като грешка на някой банков служител и започват да я
коментират като такава, а новината за нея се разпространява мигновено от профил
на профил. На втория теп - следва много лично писмо за прекратяване на връзката
на NAB с всички останали банки. Писмото е публикувано във всички големи
австралийски вестници, докато успоредно с това, онлайн се появяват и 60
клипчета, в които служители на NAB „късат” с другите национални банки. И двете
акции генерират огромно медийно покритие. В третия етап, медиите буквално
започват да се надпреварват кой какво да покаже от тази история и тогава - NAB
организират своеобразна „засада” на другите банки, която се изразява в директни съобщения
за раздяла, които се появяват по улиците пред офисите на другите банки и дори в небето
около сградите. На финала, когато медиите са отразили всички гледни точки по
темата до момента, екипът създава „блог на раздялата”, където провокираните
от темата, откриват всяка една промяна в новата политика на NAB.
Резултатите: Кампанията променя нагласата на хората по отношение на банката,
буквално „за една нощ”. След нея, австралийците започват да разпознават NAB не
само като „различната банка”, която е по-честна” и „конкурентоспособна”, но
и като много по-човечна и близка. Този
„сценарий на раздялата” генерира $5 милиона медийно покритие на ден.
Коментарите на специалистите:
Любо Аламанов, Managing Director, APRA Porter Novelli
Деница Сачева, изпълнителен директор, IntelDay Solutions
Кампанията впечатлява в редица
отношения – познаване на средата и народопсихологията, чувство за хумор,
пречупване на тенденции като влезеш в ситуацията, почти се слееш с нея, но не
съвсем. Понякога хората толкова вярват на нещо, което не е истина, че
единствения начин да ги накараш да проумеят обратното е точно този – да ги
оставиш да си мислят, че са прави, но да ги конфронтираш по най-неочакван
начин. Радвам се, че по света има такива свободни професионалисти, които имат
възможност да работят за свободни общества. Представих си подобна кампания
тук... Щеше да бъде една жестока история.... В професионален план много умело
са използвани всички съвременни канали за комуникация, които допринасят за
разгръщането на кампания и за постигането за кратко време на много голям мащаб
на разпространение на новината. Но изкуството на медийното планиране нямаше да
е достатъчно, ако я нямаше забавната история на „банковия развод”. Тя сама по
себе си предизвиква интерес и кара всички да говорят.
Васил Николов, PR експерт, BWorks
Безспорно кампанията е образец за съвременен и
иновативен подход в комуникационната стратегия, която е приложена по един
блестящ начин. През последните години се наблюдава сериозно израстване, в
глобален мащаб, на мисленето на добрите PR специалисти. Безполезната непримиримост с
неистинността и непрестанната борба да накараш хората да повярват в определени
твърдения, вече са изместени от правилното и умело управление на информацията.
Отдавна вече е ясно, че промяната на човешките нагласи няма нищо общо с
описания в книгите процес, при който трябва да покажем на потребителя, че е
сгрешил, атакувайки неговата съвест. Развенчаването на митове е не само сложно,
но в определени случаи може да бъде и вредно. Именно днес, когато доверието в
банковата система е толкова разклатено, идва и тази уникална кампания, в която
ставаме свидетели на управлението на една криза, чрез изключително умел контрол
на информацията, а и самата ситуация като цяло. Вероятно всяка друга посока би
била грешна, но не и тази. Комуникационните експерти са уловили момента и са се
възползвали именно от слабостта на своя клиент. Вместо да се противопоставят на
общоприетото твърдение, те го „употребяват” с много находчивост, чувство за
хумор и вдъхновяваща креативност.
Д-р Александър Христов, Акаунт директор, CIVITAS България
„Раздялата” на National Australia Bank не е нещо ново като комуникационна кампания в англосаксонския свят,
където сравнителната реклама и позоваването на конкуренцията са допустими от
гледна точка на законодателството. Презумпцията е, че свободата на словото позволява да
сравняваш или споменаваш конкурента в своя кампания, стига да можеш да го
докажеш в последствие, в съда. Подобна кампания за първи път правят Burger King през 80-те години в САЩ,
доказвайки чрез сравнение и измерване, че в техните сандвичи кюфтето е
по-голямо от това на McDonalds.
Ситуацията, в следствие на която National Australia Bank
демонстрира раздялата си с другите големи банки, прилича на българската – и тук
4 големи банки доминират във финансовия сектор, следвани плътно от още 5-6
други. И тук, потребителите на банкови услуги вярват, че банките са се разбрали
зад гърба им, да печелят за тяхна сметка. И в България, и в Австралия това не е
вярно, но гражданите не могат да осъзнаят това.
Защо обаче подобна кампания е невъзможна в България? Първо, защото
сравнителната реклама или споменаването на конкурента не се допуска от
българското законодателство, а Комисията по защита на конкуренцията е особено
чувствителна на тази тема. При това, не само за банки, но за каквито и да е
други видове бизнес. В голяма степен, конкретно за банките, това се дължи на
финансовата криза от 90-те години, заради която фалираха множество банки, а
десетки хиляди клиенти изгубиха спестяванията си..
Използваните техники и комуникационни канали с лекота могат да бъдат
приложени и тук – блогове, twitter, видео и други, но ще се сблъскат с традиционния
скептицизъм на българските граждани.
Факт е, че никоя българска банка не би си позволила подобна акция,
заради почти джентълменската конкурентна борба, която водим – без компромис към
конкурента, но с “едно на ум” за общата представа, която създаваме за сектора. И досега в банковите
среди се помни популярното през 90-те години сравнение – че с вестник можеш да
убиеш и муха, и банка.

Няма коментари:
Публикуване на коментар