Технологии,
Иновации, PR
Какво
би станало, ако в разгара на предизборната кампания, един политически PR специалист остане за
няколко часа без интернет? А ако му спрат внезапно мобилния телефон? Дали ще
успее да си свърши планираните задачи за деня или зависимостта на нашата
професия от технологиите е достигнала онази повратна точка, от която връщане
назад няма? Задавайки си всички тези въпроси, изведнъж се сещам, че съвсем
наскоро, един от най-емблематичните преподаватели в СУ по PR, продължаваше да настоява пред
студентите си, че прессъобщенията се изпращат на медиите по факс… „О, времена,
о, нрави!” е възкликнал Цицерон преди 21 века и сам не е осъзнавал как тази
фраза ще прилегне като ръкавица на развитието на PR бизнеса две
хилядолетия по-късно.
Още със самата си поява, PR е неразривно свързан с каналите за
комуникация, независимо дали те са каменни плочи, вестници, телевизия, радио
или…всякакви технологични иновации, присъщи за времето, в което живеем ние с
вас, тук и сега. В тази връзка, може би PR е една от най-класически модерните
професии, които развиват себе си в и чрез новите канали за комуникация.
„Класически модерна”, защото чрез зависимостта си от развитието на иновациите,
професията си гарантира „вечна младост”, отправяйки от своя страна нови и нови
предизвикателства към професионалистите - с появата на всяко следващо
технологично нововъведение.
В контекста на професионализма, развитието на технологиите
се налага като изначална част от PR професията. И това далеч не е каприз
или мода, каквито биха могли да бъдат интерпретациите на хора, не съвсем
запознати с естеството на нашата професия. Когато изграждането или развалянето
на имиджа са въпрос на секунди, брой кликове, количество лайкове или точен
коментар в точното време и точния форум, луксът да не бъдеш в крак с
технологичните възможности, които светът ни предлага, е направо немислим.
Разбира се, дори PR специалистите имат право на избор. Изборът обаче тук се
свързва директно със самооценката и проектирането на собственото „аз” в света
на комуникациите. Независимо от всички технологични възможности и сравнително
лесният достъп до тях, на финала, от избора на всеки професионалист реално
зависи дали ще бъде част от mainstream-а
или ще предпочете дистанцираната зона на комфорт. Ако професионалните търсения
не кореспондират с представата за човека, който пише по едно прессъобщение на
седмица и организира едно събитие в година, то технологиите се оказват
неизбежни.
Съвсем различен е въпросът за степента, в която
технологиите са овладени от професионалните PR – както у нас, така и в чужбина. Интернет и цялата необятна
гама от възможности, които той предлага; социалните мрежи и хилядите
оптимизиращи приложения, които се разработват ежедневно; мобилните телефони и
хибридните устройства, които съчетават в себе си качествата на телефон,
компютър и какво ли още не – в един момент се превръщат в необятно море от
възможности, в които всеки непредпазлив лесно би се загубил. Съветът на
експертите в тази посока е категоричен – не може да сме специалисти по всичко,
но със сигурност трябва да бъдем много компетентни поне в едно от направленията
на модерните канали за трансфер на информация. Без да пренебрегваме
класическите медии, разбира се.
В опит да задоволим поне малко вътрешната потребност за
технологична оптимизация на онези от PR специалистите, които избират да живеят
в mainstream-a на
нашата професия, с всичките плюсове и минуси на едно подобно решение, на
следващите страници ви предлагаме подробен преглед на някои от най-актуалните
онлайн възможности, които биха могли да оптимизират работата ни, да ни спестят
време и нерви и да ни осигурят поне пет минути повече свободно време за любимия
човек.
Целия материал можете да прочетете на страниците на книжното
издание на сп. SIGNCAFE,
10/2011г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар