четвъртък, 26 януари 2012 г.

Коментар за новия сайт Jobtiger.tv



Във видеото, детайлите са ключови




Започвам с поздравление към колегите от Jobtiger за смелата постъпка да пуснат интерактивен видео-сайт. Определено има доста полезни неща, които могат да бъдат видени/чути на него, но като всяко ново начало – има и доста елементи, които трябва да бъдат изчистени във времето и които всеки, решил да се захване с „телевизионерство” (макар и в рамките на сайт или блог), трябва да има предвид. В противен случаи, рискуваме да наподобим максимално онова чукче от онзи виц и накрая щем-не щем да си признаем: „прилича на световните сайтове, ама няма нищо общо”.



Ораторите в кратките филмчета

Те не случайно са „лицата” на сайта. Като преносители на идеята, ораторите се явяват фронтмените на нашия проект. Като такива, не бива да са просто „кои да е”. Не всеки, който е добър в писането или в практиката, е подходящ за видео изява. Нека си припомним, че телегеничността е съвкупност от качества – както вербални, така и невербални, които най-често са дарба, но дори и такава, трябва да се развиват и усъвършенстват. В тази връзка ключово е да не допускаме в лица на нашата кампания да се превръщат хора, с регионални говорни изменения, лоша дикция, нисък патос или говорни дефекти.

Невербална комуникация

Невербалната комуникация, както повечето специалисти по комуникация знаят добре, съставлява огромната част от комуникацията изобщо. Ще припомня само, че според изследванията, едва 7% от комуникацията се осланя на смисъла от казаното. В тази връзка, не бива да неглижираме нито един от елементите, които съставляват невербалната комуникация. Ще премина само накратко през тях, конкретно в контекста на разглежданите образователни клипчета:

Проксемиката е подразделение от НВК, което обръща сериозно внимание на разпределението на предметите в пространството и значението, което те получават в зависимост от конфигурацията им с останалите - съседни елементи. В тази връзка, изключително важен е декорът, на който са снимани видеата. Впечатление прави полу-празната библиотека, която служи за фон на по-голямата част от видеата на заглавната страница на сайта. Липсата на книги, както и недобрата подредба зад говорещите, навява на самоцел. Не е ясно защо е избран точно този фон и какво искат да ни кажат авторите с него.

Кинесиката се свързва с положението на тялото на говорещия. В част от клиповете се забелязва скованост на ораторите, липса на синхрон между вербална (думи) и невербална комуникация от тяхна страна (поза и жестове), което независимо дали е в резултат от притеснение или липса на опит, създава шумове при възприемане на посланието на оратора от аудиторията. С други думи – никак не е подходящо ораторът, който ни говори за „имидж”, да е поприседнал върху рафт от етажерка.

Вокалика. Със сигурност сте забелязали как звучат западни образователни видеа. Ораторите говорят енергично и въздействат с пъления диапазон от възможности, които има собствения им глас. Почти няма да чуете оратор, който говори плахо, мъмри си под носа или в чийто глас по какъвто и да е начин се долавя колебание, срам или притеснение. Подобни емоции трябва да бъдат притъпени, за сметка на убедителното, категорично ораторско говорене.

Външен вид и облекло. Не искам да звуча критично, но сайт, чиято аудитория е подчертано бизнес-ориентирана, никак не е редно да си позволява да представя на нейното внимание лица, които не са поднесени в съответния (според очакванията й), външен вид. Спортно-елегантният стил е изключително удобен и аз лично го предпочитам, но когато говорим за мениджъри и мениджърско поведение, той е уместен единствено и само за уикенда.

На финал, със сигурност ще искате да ме оборите, като кажете, че „съдържанието е най-важно”. Определено ще сте прави, но нека не забравяме, че първото впечатление се изгражда подсъзнателно (и невербално) през първите няколко минути от срещата и остава водещо за бъдещото развитие на комуникацията.

С други думи – старата поговорка „по дрехите посрещат, по ума изпращат”, що се отнася до визуалното възприемане, днес е по-категорична от всякога и ако не се съобразяваме с това - рискуваме, най-малкото - да ни одумват! :)




4 коментара:

Yasen Trahnov каза...

Не мога да съм по-съгласен с написаното, много забавни видеота :D

Zakrow каза...

Благодаря много за коментара и анализа. Също така се радвам, че макар и млади, вече привличаме внимание.

Много от споделените неща в анализа ви са истина, поне от академична гледна точка.

Сигурно е, че правим грешки, сигурно е и че се учим от тях. Аз лично виждам напредък всеки ден.
Така е - опитът в работа се трупа, ще го трупаме :)

Но това не е академичен проект, нито искаме да го сравняваме с неща, правени до момента, най-малко с "телевизионерство".

Също така таргет аудиторията не е "подчертано бизнес-ориентирана" (това се случва в друг наш сайт, който обаче е със строго ограничен достъп). Напротив - аудиторията е от хора които си търсят работа, или имат проблеми и въпроси, свързани с работата или просто се интересуват от тази тематика и т.н.

За нас това е един иновативен проект, експеримент го наречете. Това, което искаме, е да покажем експертите с човешките им лица - как изглеждат, как говорят, какви са в действителност. И също така човешки да разкажат за работата си, за проблемите и радостите в нея и за тенденциите в развитието и.

Често става така, че се възхищаваме от работата и резултатите на специалисти, а нямаме идея как се получава това, какви са те всъщност. Ето това искаме да покажем - че чудесата не се творят от "извънземни", а от хора, които обичат работата си, учат се, развиват се...

Ако послужат за пример или помогнат поне на един човек, това вече е достатъчно. Ако мотивират някого или му дадат смелост да се заеме с реализиране на мечтите си, или го научат как да ги реализира на практика - толкова по-добре.

Смятаме, че има достатъчно места, където специалистите да се явяват, ако ми разрешите израза, "костюмирани и напудрени". Включително и нашите колеги.

Това, което на мен не ми харесва, е честото бъркане на това как изглеждат нещата и какви са. Смятам, че е дълбоко погрешно и създава грешни представи и ценности в аудиторията и води до грешки в ежедневието. Това искам да избягна и затова наблягам на съдържанието.

И може би така е правилно - все пак ние сме технократи.

Това е смисълът и част от идеите зад проекта ни - JobTiger.tv.

Ивелина Атанасова каза...

Здравейте, Кремена,
Бих искала да ви благодаря, а не да опровергая коментара за JobTiger.tv. Като дигитален маркетинг мениджър на компанията се радвам искрено, че сме успели да привлечем интереса ви и сме изключително благодарни за обратната връзка – така важна за всеки новостартирал проект. Искам единствено да направя уточнението, че „прилича на световните сайтове, ама няма нищо общо” категорично не се отнася за JobTiger.tv и това, което ние имаме амбицията да създадем. Проектът е иновативен по своята същност и не бихме желали да бъдем сравнявани с нищо, правено до момента, защото такова няма. Амбицията ни е да създадем медия от нов тип, социално ориентирана и с професионална насоченост, но не от „костюмирани новинари“, които пресъздават нечии сценарий, а истинска, жива такава, създадена от експерти, които разказват за своя опит и познания. Доказалите се професионалисти са такива независимо от спортно-елегантен си стил на обличане, а мениджърите от новото поколение са уважавани от колегите си, въпреки кецовете и дънките, които предпочитат. Приемете ни такива – усмихнати, човечни, свежи и провокативни, които нямат страхове да признаят слабостите си, но застават със сърцата си зад своята работа, зад екипа си, зад клиентите си. Ще се развиваме и тепърва ще порастваме, но желаем винаги до останем близо до своята аудитория, да бъдем истински и да успяваме да покажем човешкото лице на бизнеса, нещо което считаме за изключително полезно за студентите и хората, които тепърва навлизат в своя професионален път и също аудитория на медията.

PetyaIvanova каза...

Здравейте Кремена,

Искам да споделя, че съм впечатлена от обстойния анализ на този нов проект. Аз самата също го следя като професионалист и беше интересно да проследя вашата гледна точка по въпроса. Според мен проектът е интересен и заслужава подкрепата на нашия бранш. Мисля, че не трябва да пренебрегваме факта, че медията е все още много млада и тепърва ще израства, за което ще е нужно работа, постоянство и съвети. Винаги съм била привърженик на конструктивната критика, но смятам, че има по-благосклонен и добронамерен начин да изразим препоръките си към проект, който поставя началото на нещо интересно на българския пазар :)

С интерес ще продължа да следя блогът ви. За мен бе удоволствие да се запозная и с другите ви интересни публикации.

С уважение,
Петя Иванова

Menu(Do not Edit here)

Follow by Email

Slider(Do not Edit Here!)