събота, 14 юни 2014 г.

PR събитие за блогъри и уроците на Fibank

Шестият рожден ден на блога на
Fibank е един добър повод да си припомним колко е важно да бъдем партньори с блогърите. Колко е важно да ги познаваме, да се сприятеляваме с тях и като цяло - да се опитваме да изграждаме още по-хубави професионални отношения...
Без излишни подробности, ето какво научихме от това страхотно и много уютно събитие:

Мястото на събитието за блогъри, трябва да е неформално, точно каквато трябва да бъде и цялата комуникация с тях. Защото атмосферата изгражда контекст, който или ще ни държи дистанцирани, или ще ни подтикне към интересни разговори. В тази връзка, клуб или бар е по-добре от хотелско лоби, супер скъп и изискан ресторант или зала. Все пак блогърите са креативни хора, затова е важно да подходим и ние креативно към тях.

Специалният момент. Свикнали сме на "специални" събития да има "специално" откриване, речи и т.н "специални" неща. При събитията за блогъри - колкото по-малко формално "специални" неща има, толкова по-добре. В случая нямаше изобщо говорещи шефове и клиширани приказки. Имаше домакини и гости и това създаваше усещане, че сме наистина добре дошли на рожден ден!

Менюто и напитките. Изключително рядко на "специални" събития има бира. Ясно е защо - пие се много, не е рентабилно и не е дотам "изискано". На събитието на блогъри, обаче, когато целта ти е да ги въвлечеш в "небрежен", но конструктивен диалог, бирата се оказва някак задължителна, нали?

Подаръците. Както и при "специалните" събития, така и на по-личните и неформални събития за блогъри, трябва да има подарък за довиждане. Нещо, което да запази доброто впечатление от срещата и да се превърне във финален аргумент в полза на добрите отношения. Изборът на безмислен сувенир не е добра идея. По-скоро нещо практично, интересно или креативно. Бутилка хубаво вино, както бяха избрали и в случая домакините, е едно класически успешно решение.

Не на последно място, изключително важно е как ще въвлечем блогърите в нашия фирмен диалог. Какво ще поискаме от тях и най-важното - как точно ще го поискаме. Този момент в блогърските корпоративни срещи е изключително "тънък" и вероятно е най-същественият за това дали този вид комуникация ще бъде успешна сега и за в бъдеще или не. Ако при специалните събития "апелът" за съдействие е открит и ясен, то при тези, нещата трябва да са доста по-фино представени. Ясно е, че искаме блогърите да са ни приятели, но не бива да забравяме, че техните медии са си "техни" и именно от тях и тяхната спонтанност зависи дали, какво и как да публикуват в тях. Така че, вместо да ги натискаме да пишат за нас, нека ги вдъхновим и убедена съм, те сами не само ще пишат, но и ще говорят за нас във всеки удобен момент- онлайн и офлайн. А точно това за нас, PR специалистите, всъщност е най-важното!

четвъртък, 12 юни 2014 г.

МОН си образУва непростим гаф

Казват, че една снимка е по-силна от хиляди думи. Аз бих добавила - един едничък гаф понякога има силата да разруши имидж, изграждан с години. Не, че имиджът на Министерството на образованието и науката е целенасочен, целеустремен и качествено поддържан с години, но това, че някакъв "експерт" от същата институция може изобщо да допусне подобна правописна грешка, е меко казано абсурдно. Безобразна, грозна и най-вече неграмотна, тази грешка е недопустима през 21.век в европейска страна. Не бих искала да съм на мястото на колегите - специалисти по комуникации в МОН, защото съзнават или не, тази грешка е с характера на "камъчето, което преобръща колата". И още веднъж -  нека припомним, че в информационната ера, в която живеем, "реториката на детайла" има последната дума в публичните комуникации....

Снимка: offnews.bg

вторник, 10 юни 2014 г.

Реторически ПР. Методика за ПР ефективност

Научна статия

Абстракт:
В настоящата статия ПР и реторическата аргументация се разглеждат като същностно обвързани. Осмислянето на реторическата аргументация като ключова при изграждане на убеждаваща целева комуникация в рамките на ПР дискурса, налага повишаване на нивото на реторическа компетентност от специалистите по ПР. За повишаване на ефективността на практици и изследователи, свързани с реализиране на отделни ПР техники, настоящото съобщение предлага апробирана и практико-приложима Методика за ПР ефективност, която позволява детайлен анализ на ключови елементи от всяка ПР техника, чрез който да се проследи и оптимизира комуникационната ситуация за конкретните нужди на всяка една ПР кампания.

Ключови думи: ПР ефективност, реторическа аргументация, Методика за ПР ефективност, ПР техника, ПР кампания

Abstract:
The current article accepts PR and rhetorical argumentation as essentially correlated. Rhetorical argumentation and the way it is given a meaning in PR context requires enhancing the overall levels of rhetorical comprehension being in a possession of contemporary PR practitioners. This current statement offers a practice tested technique, called The PR Effectiveness Technique, which provides an opportunity of a detailed rhetorical analysis to be made and thus a key elements of PR techniques to be examined thoroughly, so that PR effectiveness to be obtained to a maximum level.

Key words: PR effectiveness, rhetorical argumentation, The PR Effectiveness Technique, PR Technique, PR Campaign

Цялата статия, можете да прочетете в онлайн изданието "Реторика и комуникации", бр.7, януари 2013г.

сряда, 14 май 2014 г.

Поуките от един политически билборд


Без да изпадам в разточителен анализ, бих искала да обърна внимание на този конкретен билборд, който комуникира кандидат за евро депутат.
Най-вече, бих искала да се спра на няколко ключови комуникационни грешки, които подсказват тотална липса на адекватно отношение към медийния контекст, в който се реализира разглежданата комуникация.


Нека в началото си припомним, че политическият дискурс изисква строги правила по отношение на цялостната визуална комуникация (шрифтове, подбор на цветове, дрескод). В тази връзка в настоящият билборд са допуснати няколко ключови грешки, които не успяха да ме оставят безучастна, независимо от желанието ми да не коментирам политическите медийни изяви тази година. И все пак:

            - планът на снимката на кандидата е "aмерикански", а би трябвало да е близък, с акцент върху лицето. В момента акцентът индиректно е поставен върху безупречната фигура на кандидата, но лицето, което всъщност комуникира искреност, откритост и сериозност – дълбочинни качества, които на практика имат значение в политическата комуникация, остава на заден план.
            - във връзка с казаното по-горе, дрескодът е абсолютно нарушен. Европейският парламент и политическата реторика, като цяло, е консервативна и тя има своите изисквания към участниците в нейния макро контекст. С други думи – секси костюм с дълбоко деколте не е най-добрият избор за дрескод. Същото се отнася и за цвета на костюма – предпочитаните за бизнес-етикета светли тонове са кремаво, екрю или светлата гама на синьото. Но не и бялото, независимо, че то е цвят, който се свързва народопсихологически с чистота и искреност;
            -изборът на шрифтове, и по-специално, тяхното разположение, наподобява шоу програма. Италик - шрифтовете и подборът на цветове, вероятно с цел акцентиране върху дадена част от името, е присъщо за шоу изпълнители, но не и за изискванията на политическата реторика.
            -конкретният билборд е изключително подходящ пример, що се отнася до това, че всяка комуникация трябва да е адаптирана за конкретните специфики на канала – с други думи- изборът на цветове (по-специално червеното) се оказват нечетивни на разстояние по-далечно от 2 метра от билборда. Обратно на това, билбордът е медия, която се „комуникира” от разстояние и във връзка с това, съответните червени надписи остават нечетивни.
            -не бих искала да коментирам изборът на слоган, защото рискувам да вляза в сериозна полемика, свързана с ключовите цели на посланието и с факта, че никой слоган не е самоцелен – той не съществува, защото трябва да съществува, а съществува, за да комуникира лесно, бързо и най-вече ефективно и запомнящо се, най-важната част от публичното послание на марката или личността, която се комуникира с него.




четвъртък, 8 май 2014 г.

Политически PR без резервирано място в метрото

Това е един от онези примери, при които една снимка има много по-голяма сила от хиляди думи.
Оставам снимката, на която Дейвид Камерън - британският министър-председател, правостоящ чете небрежно вестник в метрото, както и коментарите след нея на вас...
Снимката е взета от FB страницата на изданието Waqt News.

петък, 25 април 2014 г.

PR-ът възможен, дори и без “новина”

Един репортаж от днешния „Преди обед” (Btv) ми направи особено силно впечатление. Темата му беше свързана с това как на актьора Деян Донков са му закопчали колата със скоба на гърба на Народния театър и колко озадачен е той от тази постъпка на „Паркинги и гаражи”. Препоръчвам го като успешен пример за медийно  „освежаване” на връзката между марката и известното лице, което я популяризира. Освен това е доста симпатичен пример и за това как липсата на истинска новина би могла да се неутрализира с измислена такава.

Резултатите от тази комуникационна дейност: 3 минутен репортаж по Btv с показване на колата от всички ъгли + множество споделяния на тази новина от други онлайн медии, между които и онлайн изданието на „24 часа”. Склонна съм да вярвам, че тази новина + снимки от колата и Донков ще намерят място и по жълтите вестници още идния четвъртък.

Материалът, за който аз говоря се намира между 11:46 минута и 14:22 в репортажа J

Очаквам коментари J



четвъртък, 12 декември 2013 г.

Коледни "чудеса" по летищата


Вчера няколко родни вестника супер впечатлени, разпространиха информация за коледната акция на авиокомпанията WestJet. Накратко – преди дни, повече от 250 пътници в полет до Калгари са имали възможността да застанат пред дигитален Дядо Коледа и да си пожелаят подарък. Повечето от тях обаче докато го правили, никак не очаквали, че в канадския град, на лентата за багажа, ще ги очакват и подаръците, които са си пожелали – от плосък телевизор и таблет, до чорапи и бельо.


Много кратка справка в Google, обаче показва, че независимо от мащаба на акцията, идеята по Коледа авиокомпаниите да правят „неочаквани” подаръци на своите пътници никак не е нова.

Така например, през 2010та холандският авиопревозвач KLM реализира подобна инициатива на международното летище в Амстердам. Тогава кампанията е насочена към клиентите им, които са и едновременно с това и потребители на социалните мрежи. С други думи, всеки, който се е отбелязал във Forsquare или дал достъп до данните си в социалните мрежи, без да знае участва в своеобразна „игра”, я в която екипа на компанията разглеждайки данните му, навиците и интересите му, му подготвя малък подарък – от шампанско и ръчни часовници, до книги и традиционни холандски стоки.

Друга доста по-интересна кампания, но в подобен сюжет, е реализирана миналия декември от Brussels Airlines. Тогава пък от компанията създават акция, специално насочена към клиентите им, които седят и си чакат багажа до лентата, веднага след полета. Уловката или „специалният момент” в нея, е свързан със „случайното” пускане по лентата на един красиво опакован голям коледен подарък, който сам да намери своя собственик – или онзи, който пръв се осмели да си го прибере. Вътре пък, в коледния подарък седят два билета до желана дестинация в Европа.


Menu(Do not Edit here)

Slider(Do not Edit Here!)