Лъвовете в джунглата на PR
Двайсет и осемте най-внушителни PR лъва, отразяват всичко
значимо, случило се в световната бизнес джунгла в последната 1 година.
Финансови, социални, и обществени явления са запечатани в различните кампании без
аналог. Чувствителността на креативните директори и проницателността на PR
изпълнителите създават актуална, жива и силно осезаема картина, пресъздаваща
най-важното за нашето време – без значение дали действието се развива в Индия,
Япония или Полша.
Ето как ние бихме схематизирали тенденциите в PR, очертани
от новите златни, сребърни и бронзови победители:
Digital PR. Това
подразделение на PR технологията запазва водещата си позиция и през тази
година. Днес обаче, осмислянето му е по-ясно,
от всякога. Социалните мрежи предоставят хиляди възможности за ефективна креативност,
но само, ако към тях се подходи професионално – доказателство за това, че
ефективен Digital PR не може да се прави от всеки PR специалист, който просто има
профил във Facebook. В контекста на дигиталните комуникации, три са основните
направления, които се открояват от тазгодишните победители:
*Ефективен PR без първоначални инвестиции. Без изобщо да
подценяваме стойността на великите идеи, няма как да не отдадем адмирации към
две впечатляващи кампании, реализирани без никакви бюджети – ‘DIGITAL DEATH’ и
‘A NEW WARRIOR’. Всяка една от двете е доказателство за това, че силните каузи,
облечени в атрактивна опаковка, продължават да са интересни, както за медиите,
така и за техните главни герои – известните на деня.
*Смелост и простор на идеите. Овладян до съвършенство,
дигиталният PR предоставя възможности, които преминават отвъд рамките на
познатото. Едновременното използване на различни приложения повишава
атрактивността им и увеличава в пъти ефекта от кампаниите. След ентритата
‘SKANKPALY’ и ‘UNDERHERD IN NEW YORK’, осмислянето на социалните мрежи отива в
изцяло нова плоскост.
*Традиционните медии са константа. Сутрешният вестник или
вечерното толк-шоу нямат аналог в предпочитанията на хората от цял свят, затова
те никак не бива да се пренебрегват от специалистите. Facebook и Twitter не се
разглеждат като крайна цел, а като тактически подход към вниманието на традиционните
медии. Изключително подходящ пример за това е ‘TRAMP A BENTZ’, при която ехото
от шума, създаден в социалните медии, отеква директно в най-гледаните
телевизионни програми.
Проактивност и
усещане за момента. Кампаниите ’WATERMARK’ и ‘THE NEW AFLAC DUCK VOICE’ са емблематичен пример, че с
проактивност, размах, професионализъм и самочувствие и най-тежката криза може да
се окаже потенциален повод за добри бизнес реализации. Точната реакция „на
момента” позволява на брандовете буквално да сграбчат медийното внимание към
тях и от врагове, медиите се превръщат в съюзници за изпълнение на обща и
голяма кауза.
Технологичният бум.
Гъвкавостта на PR му позволява лесно и бързо да
се адаптира към изискванията на различните епохи. Неслучайно днес той се чувства също толкова актуално, колкото
й във времето на Бернайс. Разгледайте внимателно кампаниите ‘WATSON’ и ‘UNDERSTANDING
MULTIPLE SCLEROSIS’. Компютърът с човешка душа Уотсън и свръхмодерната онлайн
конзола за симулация на симптомите на множествената склероза, със сигурност ще ви
вдъхновят за неподозирани, технологично ориентирани творчески подвизи.
Изкуството е вечно.
Въпреки осезаемият превес на дигитално ориентираните кампании, PR винаги се е
реализирал успешно в творчески концепции, базирани на художественото изкуство.
Така е било преди, така е и днес. Дръзката инсталация, която показва ефектно подреден
магазин за продажба на жени и тази, пресъздаваща тълпа от кукли в човешки
размер, разположени в много посещавани молове, се превръщат в събития, към които
медиите не остават равнодушни. Разгледайте ентритата ‘WOMEN FOR SALE’ и ‘FAKE
IT ALL’ и за пореден път ще се убедите в способностите на провокативното
изкуство като ефективен елемент от PR.
Дързост без предразсъдъци. Една от най-впечатляващите
кампании тази година определено
е ‘GET TESTED PROJECT’. Смелостта на организаторите й и доблестта на участниците в нея, трудно
намират аналог. Концепцията е ясна и проста - известни радиоводещи се тестват
„на живо” за ХИВ/СПИН, обявявайки веднага резултатите в ефир. Остава да се
замислим дали народопсихологическият дискурс, в рамките на който е реализирана,
не подпомага допълнително за нейната ефективност.
Всички PR кампании, отличени на Cannes Lion’2011, може да намерите на страниците на хартиеното издание –
брой 08/2011г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар