четвъртък, 26 януари 2012 г.

Равносметка след наградите за креативност "Cannes LIons'2011"


Лъвовете в джунглата на PR



Двайсет и осемте най-внушителни PR лъва, отразяват всичко значимо, случило се в световната бизнес джунгла в последната 1 година. Финансови, социални, и обществени явления са запечатани в различните кампании без аналог. Чувствителността на креативните директори и проницателността на PR изпълнителите създават актуална, жива и силно осезаема картина, пресъздаваща най-важното за нашето време – без значение дали действието се развива в Индия, Япония или Полша.


Ето как ние бихме схематизирали тенденциите в PR, очертани от новите златни, сребърни и бронзови победители:

Digital PR. Това подразделение на PR технологията запазва водещата си позиция и през тази година. Днес обаче,  осмислянето му е по-ясно, от всякога. Социалните мрежи предоставят хиляди възможности за ефективна креативност, но само, ако към тях се подходи професионално – доказателство за това, че ефективен Digital PR не може да се прави от всеки PR специалист, който просто има профил във Facebook. В контекста на дигиталните комуникации, три са основните направления, които се открояват от тазгодишните победители:

*Ефективен PR без първоначални инвестиции. Без изобщо да подценяваме стойността на великите идеи, няма как да не отдадем адмирации към две впечатляващи кампании, реализирани без никакви бюджети – ‘DIGITAL DEATH’ и ‘A NEW WARRIOR’. Всяка една от двете е доказателство за това, че силните каузи, облечени в атрактивна опаковка, продължават да са интересни, както за медиите, така и за техните главни герои – известните на деня.
*Смелост и простор на идеите. Овладян до съвършенство, дигиталният PR предоставя възможности, които преминават отвъд рамките на познатото. Едновременното използване на различни приложения повишава атрактивността им и увеличава в пъти ефекта от кампаниите. След ентритата ‘SKANKPALY’ и ‘UNDERHERD IN NEW YORK’, осмислянето на социалните мрежи отива в изцяло нова плоскост.
*Традиционните медии са константа. Сутрешният вестник или вечерното толк-шоу нямат аналог в предпочитанията на хората от цял свят, затова те никак не бива да се пренебрегват от специалистите. Facebook и Twitter не се разглеждат като крайна цел, а като тактически подход към вниманието на традиционните медии. Изключително подходящ пример за това е ‘TRAMP A BENTZ’, при която ехото от шума, създаден в социалните медии, отеква директно в най-гледаните телевизионни програми.

Проактивност и усещане за момента. Кампаниите ’WATERMARK’ и ‘THE NEW AFLAC DUCK VOICE’ са емблематичен пример, че с проактивност, размах, професионализъм и самочувствие и най-тежката криза може да се окаже потенциален повод за добри бизнес реализации. Точната реакция „на момента” позволява на брандовете буквално да сграбчат медийното внимание към тях и от врагове, медиите се превръщат в съюзници за изпълнение на обща и голяма кауза.

Технологичният бум. Гъвкавостта на PR му позволява лесно и бързо да се адаптира към изискванията на различните епохи. Неслучайно днес той се чувства също толкова актуално, колкото й във времето на Бернайс. Разгледайте внимателно кампаниите ‘WATSON’ и ‘UNDERSTANDING MULTIPLE SCLEROSIS’. Компютърът с човешка душа Уотсън и свръхмодерната онлайн конзола за симулация на симптомите на множествената склероза, със сигурност ще ви вдъхновят за неподозирани, технологично ориентирани творчески подвизи.

Изкуството е вечно. Въпреки осезаемият превес на дигитално ориентираните кампании, PR винаги се е реализирал успешно в творчески концепции, базирани на художественото изкуство. Така е било преди, така е и днес. Дръзката инсталация, която показва ефектно подреден магазин за продажба на жени и тази, пресъздаваща тълпа от кукли в човешки размер, разположени в много посещавани молове, се превръщат в събития, към които медиите не остават равнодушни. Разгледайте ентритата ‘WOMEN FOR SALE’ и ‘FAKE IT ALL’ и за пореден път ще се убедите в способностите на провокативното изкуство като ефективен елемент от PR.

Дързост без предразсъдъци. Една от най-впечатляващите кампании тази година определено е ‘GET TESTED PROJECT’. Смелостта на организаторите  й и доблестта на участниците в нея, трудно намират аналог. Концепцията е ясна и проста - известни радиоводещи се тестват „на живо” за ХИВ/СПИН, обявявайки веднага резултатите в ефир. Остава да се замислим дали народопсихологическият дискурс, в рамките на който е реализирана, не подпомага допълнително за нейната ефективност.



Всички PR кампании, отличени на Cannes Lion’2011, може да намерите на страниците на хартиеното издание – брой 08/2011г.


Няма коментари:

Menu(Do not Edit here)

Slider(Do not Edit Here!)