четвъртък, 12 декември 2013 г.

Коледни "чудеса" по летищата


Вчера няколко родни вестника супер впечатлени, разпространиха информация за коледната акция на авиокомпанията WestJet. Накратко – преди дни, повече от 250 пътници в полет до Калгари са имали възможността да застанат пред дигитален Дядо Коледа и да си пожелаят подарък. Повечето от тях обаче докато го правили, никак не очаквали, че в канадския град, на лентата за багажа, ще ги очакват и подаръците, които са си пожелали – от плосък телевизор и таблет, до чорапи и бельо.


Много кратка справка в Google, обаче показва, че независимо от мащаба на акцията, идеята по Коледа авиокомпаниите да правят „неочаквани” подаръци на своите пътници никак не е нова.

Така например, през 2010та холандският авиопревозвач KLM реализира подобна инициатива на международното летище в Амстердам. Тогава кампанията е насочена към клиентите им, които са и едновременно с това и потребители на социалните мрежи. С други думи, всеки, който се е отбелязал във Forsquare или дал достъп до данните си в социалните мрежи, без да знае участва в своеобразна „игра”, я в която екипа на компанията разглеждайки данните му, навиците и интересите му, му подготвя малък подарък – от шампанско и ръчни часовници, до книги и традиционни холандски стоки.

Друга доста по-интересна кампания, но в подобен сюжет, е реализирана миналия декември от Brussels Airlines. Тогава пък от компанията създават акция, специално насочена към клиентите им, които седят и си чакат багажа до лентата, веднага след полета. Уловката или „специалният момент” в нея, е свързан със „случайното” пускане по лентата на един красиво опакован голям коледен подарък, който сам да намери своя собственик – или онзи, който пръв се осмели да си го прибере. Вътре пък, в коледния подарък седят два билета до желана дестинация в Европа.


сряда, 11 декември 2013 г.

Public Affairs от шоколад

Изключително любопитен аспект на понятието Public Affairs.
С други думи, това е масовото разпространение на „новината”, че готвачът на Обама вече е готов с интерпретацията си на Белия Дом – но от шоколад. 
Видеото е разпространено из целия свят днес не от къде да е, а от пресслужбата на институцията…




Изключително ми е интересен и вашият коментар тук J

вторник, 8 октомври 2013 г.

Етика и кризи


Медийната реалност отново доказва, че именно при кризи за етика трябва да се говори най-много. При „заплетени” обстоятелства, специалистите по комуникации като че ли са най-склонни да използват различни мерки, изхождайки по-скоро от максимата „целта оправдава средствата”. Дори и привидно ефективни, обаче, най-често подобни „професионални избори” не остават ненаказани и не след дълго самите те се превръщат в повод за нови кризи. Ситуацията става като че ли лавинообразна, а безпроблемното й преодоляване се превръща в изключително предизвикателство.

За да не залагаме сами „бомби”  на себе си в комуникацията си при кризи и да преминем максимално плавно през турбулентните времена, нека припомним какво препоръчват експертите по комуникации:

Независимо колко знаете за ситуацията, не си измисляйте. Не си съчинявайте и не се правете на по-компетентни, отколкото сте. Обществеността, клиентите ви и журналистите няма да ви оправдаят, ако разберат, че ги лъжете.

Независимо кой и какво ви разпитва, придържайте се към онова, което искате да кажете и което сте готови да кажете. Ни повече- ни по малко.

Не се крийте и не си изключвайте телефона. На всяко обаждане и на всеки въпрос трябва да се отговори. Дори и ако отговорът е: „Нямаме информация към момента, ще дадем повече след час”, на пример.

Не се опитвайте да угодничите на медиите. Не се опитвайте да изопачавате истината или да представяте фактите в драматично по-мек вариант, отколкото са. Рискът да ви уличат в укриване на истината, е голям.

Не се опитвайте да протакате, да забавяте и да „печелите време”. По време на кризи, печеленето на време става единствено и само посредством комуникация.

И най-важното: не всеки професионален комуникатор трябва да е задължително и специалист при кризи. Затова, ако смятате, че не можете да се справите сами, по-добре е просто да инвестирате в експертна помощ, отколкото да се нагърбите с непосилен товар, който ще усложни допълнително иначе нелеката ситуация. Пък и така вероятността да влезете „в устата на колегите”, медиите и цялата общественост – става значително по-малка. А това със сигурност е изключително важно за всяка кризисна ситуация.


Този текст е публикуван в брой 80/30 септември 2013 г. на браншовото издание на Българско дружество за връзки с обществеността (БДВО). За повече интересни текстове на професионални теми, написани от колеги от комуникационния бранш, не се колебайте да следите онлайн изданието „ПРактики”, което излиза два пъти в месеца.


вторник, 16 юли 2013 г.

Информационното затъмнение в „Ораново” или какво НЕ се прави при кризи

Днешният инцидент в мина „Ораново” буквално ме потресе. Възмущението ми обаче никак не беше насочено към самата драма. Мина е, вероятно срутването на скални маси не е неочаквано, макар, че е меко казано – ужасно. По-ужасното е, че цял ден днес тази криза е буквална мистерия за обществеността. Медиите клечат пред мината цял ден и те, заедно с десетките близки и роднини на миньорите, седят в абсолютно неведение цял ден кой е жив, кой е пострадал, кои са жертвите, кои са липсващите… Независимо от всички официални лица, които влизат и излизат от администрацията на мината, никой не е сметнал за необходимо да излезе и да даде официална информация за случващото се. До следобеда самите собственици на мината отказваха коментар. Ето това, ако не е тотална мисинтерпретация на темата с комуникацията при кризи, здраве му кажи.
Вероятно малко си говорим за кризи. Вероятно липсват професионалисти. Вероятно доста хора просто нехаят за това, че живеем в 21. век и информационните затъмнения не са най-подходящото нещо, което могат да направят. Да оставим настрана всички майки, баби, съпруги и деца, които прекараха един супер емоционален ден пред централния портал на мина „Ораново”…



Както казах, възмутена съм. Затова, ще спра дотук с думите, които напират в мен и ще предложа две неща от себе си. Първо – един супер готин пример от преди няколко години, когато в мина в Чили имаше затрупани миньори, но комуникацията беше по учебник. И второ – ако администрацията на мина „Ораново” няма възможност да си наеме професионален специалист по комуникация в кризи, нека ми се обади на мен – готова съм да им съдействам доброволно. Просто защото подобни комуникационни безобразия не бива да съществуват.

неделя, 14 юли 2013 г.

10 must-read книги за всеки PR специалист

Около 24 май е така – все за книги си говорим. Независимо кой какво успя да прочете този дълъг уикенд, обаче, предлагам да се опитаме да направим заедно едно полезно списъче с  най-препоръчителни книги за всеки PR специалист. Ето моите десет. Очаквам след това и вашите!„Бащата на манипулацията: 

"Едуард Л. Бернайс & Раждането на ПР” (ROI).  Това е вроятно една от най-фундаменталните книги, посветени на изкуството PR. В нея няма да намерите теория, класификации или определения. Тя е просто едно изключително любопитно четиво, което ще ви зареди с много енергия и желание да покорите света.

„Презентирай като Стив Джобс” (ROI). Доста са книгите, които се занимават с личността на Бащата на Ябълката. Това, обаче, което прави тази книга различна, е че тя показва по един изключително увлекателен начин основните „механизми”, по които протичат ненадминатите речи на Стив Джобс. Определено има какво да се научи от нея за презентирането и модерните манипулативни техники.

„Биология на купуването” (Изток-Запад). Тази книга се чете буквално за една вечер. Е, малко по-дълга идва, но пък е ужасно увлекателна. Толкова много са любопитните факти, свързани с психологията ни като потребители, че съм абсолютно сигурна, че няма да спрете да говорите за прочетеното поне една седмица!


Останалата част от списъка, можете да намерите тук.

Facebook EdgeRank за начинаещи

За новите медии и за това как те променят изискванията към специалистите по комуникации сме си говорили не веднъж. Въпреки това, обаче, динамиката, с която се променят нещата в социалните мрежи повелява периодично да си ъпдейтваме темата, тъй като нищо в нея не е за постоянно. Едно от най-непостоянните неща, свързани с Facebook комуникацията и ефективното поддържане на корпоративни страници, се свързва с алгоритъма на социалната мрежа и с променливите, които влияят за оптимизиране на нашите публикации.И за да не стане прекалено сложно за SEO (оптимизация за търсещи машини) неспециалисти, за каквито е предназначен предимно този текст, с риск да разсмея гурутата в бранша, ще се опитам да преведа някои понятия и основни положения.


Да започнем с EdgeRank или формулата на Facebook за оптимизаране на публикации. Според нея, три са основните компоненти, които участват във формирането на “мечтаната оптимизация”:

Affinity (Ue),
Weight (We) и

Time (Te).

Цялата ми публикация можете да прочетете тук.

Chek-list за безпроблемни събития

Дойде пролетта и с нея – желанието на клиентите за повече събития. Какво по-добро от това, ще кажете вероятно вие. О, със сигурност няма по-добро, но за да останат всички доволни на финала на събитието, няколко са нещата, които с времето са се превърнали в абсолютно задължителни. Не, че ако се спазят няма да се предотвратят всички „непредвидени случки”, но пък нали именно непредвидените случки все пак са си част от тръпката на събитийния мениджмънт!?


(…)

Преди да изпаднем в прекален меланхолизъм, предлагам заедно да надникнем в едно от абсолютно задължителните неща, които всеки истински професионалист трябва да носи със себе си, за да може да „закърпва” всякакви ситуации, възникнали преди и по време на кажи-речи всеки специален ивент – чантата на събитията. Ето какво намираме в нея:

Ножица, макетно ножче – винаги има какво да се отреже, да се премахне. Ръчният труд за доизкусуряване е почти абсолютно задължителен.
Игла и конец, свински опашки, тел бод – както за отрязване, така и почти винаги има нещо за защипване и прихващане. Понякога ключови елементи от декорацията на емблематични събития са прихванати „аварийно” със свинска опашка. Или с кламер.


Цялата ми публикация можете да прочетете тук.

Menu(Do not Edit here)

Slider(Do not Edit Here!)