PR от двете страни на Океана
Веднага след картофите, PR спокойно може да се нареди сред най-успешно привнесените „произведения” от Новия свят в Стария. Няма две мнения, че повечето впечатляващи идеи, специалисти и книги по темата с комуникациите и до ден днешен продължават да се раждат именно в САЩ. Никак случайно, смела, дръзка и забележително проста се оказва и концепцията на един от най-достъпните и любопитни сайтове за PR – www.PRDaily.com. След изключителния му успех в Америка, от август 2010 издателите пускат на пазара и европейска версия, адаптирана изцяло към спецификите на местния пазар. На гости на Кремена Георгиева и PR Tools в този брой на SIGNCAFE (10/2010) са главният редактор на PR Daily - Майкъл Себастиян и отговорният редактор на PR Daily Europe Джоди Колер.
Oт колко време този проект е на свободен
достъп в интернет?
PR Daily беше пуснат на пазара през март 2009, а PR Daily Europe
стартира през август 2010. От своя страна, Ragan Communications, издателят и
на двете версии на този сайт, е създадена през 1970. Към момента,
Северноамериканското издание има над 50 000 имейл абоната, а сайтът
се посещава от над 60 000 уникални потребители всеки месец. Тъй като
европейското издание е доста ново, на около 2 месеца, все още нямаме точна
статистика за броя на потребителите му.
Как се роди идеята за такова издание?
В края на 2007
Майкъл започна да пише и поддържа блога на Ragan Communications
– PR Junkie. Постепенно
интересът към блога и статиите в него ни подтикнаха да го развием в нещо
по-мащабно. Ето така се роди PR
Daily.
Каква е главната цел
на онлайн изданието PR Daily?
PR Daily ежедневно събира на едно място най-известните истории от света на PR, маркетинга, вътрешните
комуникации и социалните мрежи. Нашият екип систематизира тези истории, подрежда
ги и ги преправя във вид, изключително достъпен за нашите читатели, предвид
техния активен начин на живот. Целта е да представяме един много широк поглед
върху това какво се случва в света на комуникациите всеки работен ден.
Какво е онова, което превръща
PR Daily в по-различното
издание?
PR Daily е както силно информативно, така и доста забавно четиво. Ние
непрестанно се опитваме да го поддържаме колкото се може по-лесно достъпно,
защото пределно ясно знаем, че хората, които се занимават с комуникации са
пренаситени откъм всякакъв вид информация. Именно това е и в основата на PR Daily: Четенето на професионална преса - он и оф лайн е
задължително за всеки професионалист. В
един момент обаче, на всеки от нас му се иска, понякога, вместо да чете едва ли
не „задължителни” неща, да почете спортен вестник или модно списание. Така
нашата цел, създавайки PR Daily не е да изместим
сериозните, наложени през годините, браншови издания, а да предоставим
алтернатива, в която всеки професионалист да може едновременно да се информира,
да се забавлява, да споделя интересни хрумки, сайтове или статии. И
обратно, надяваме се, че поднесени
по един по-олекотен начин, доста хора, които пък изобщо не обичат и не четат
професионална литература, именно сега ще започнат да го правят.
Коя е най-атрактивната тема, в PR Daily напоследък?
Социалните мрежи, блоговете, Twitter и Facebook си остават трите най-популярни
теми. Приложенията като Foursquare, Gowalla и Facebook Places стават все по-известни, въпреки че те първа предстои да се
види дали и как те ще бъдат възприети от широката публика. Така например, ако
четете редовно американски блогове за PR, ще ви се стори, че интересът към Foursquare е изключително голям. От своя страна, обаче, статистиката показва, че едва 1-2% от
американците използват това приложение.
Наред с всички тези теми, тези за измерванто на
ефективността, както и онези, сързани с писане на статии и редактиране на
текстове, са доста четени в нашето издание.
Кои са PR експертите, които седят зад създаването и
реализирането на този проект?
Ако под „експерти” имате предвид редакторите в PR Daily, ние сме
горди, че всеки един от тях е не само ексеперт, разбирано като страничен
наблюдател на бизнеса, а е активно работещ практик, заемащ пълноценни длъжности
в сверите на маркетинга и комуникациите. Те не са експерти, които говорят за PR и мечтаят утопично за това какъв е този
бизнес и как би трябвало той да се развива. Те са PR професионалисти, от първите редове в този бизнес.
Има ли някакво
ресорно разделение на редакторите по теми и ако „да”, какви тесни специалности
имат пишещите в PR Daily?
Редакторите в PR Daily и PR Daily Europe не са събрани по теми, а по региони. Например, ние имаме 4
отговорни редактора от различни части на САЩ, един от Канада и три от Европа
(забележителният Адам Винченцини и Вет Карол в Англия и несравнимия Джоди Колер
от Холандия).
Как получавате
обратна връзка от вашите читатели?
Ние измерваме ефективността и интереса към PR Daily и PR Daily Europe по различни начини. Например,
измерваме нивото на трафика посредством Google Analytics. Този метод включва
не само на броя на посетителите, но и също начина, по който читателите са
достигнали до PR Daily (чрез Twitter, имейл, Facebook и т.н.), както и колко време са прекарвали
в самия сайт и по колко пъти са кликали на определени линкове. Освен това, ние
изчисляваме и колко хора са се абонирали да плучават бюлетина на PR Daily всекидневно по мейл, както и колко често
влизат чрез него на нашия сайт. В допълнение на тези изчисления, ние разбира
се, наблюдаваме и начина, по койото се говори за PR Daily във форумите, в Twitter и в блогосферата.
Има ли някакви връзка
между националностите на вашите читатели и предпочитаните от тях PR теми?
Да, определено. Въпреки, че и европейските читатели се
интересуват силно от теми, свързани със социалните медии, определено мога да
кажа, че тези от Северна Америка са направо луди по тях. Това разбира се, не
означава, че читатлите ни от другите региони не се вълнуват от начина на
комуникация в социалните мрежи. Просто за американците в момента това е дно от
най-важните неща. В по-общ тематичен план мога да обобщя, че читателите от САЩ
са много по-заинтересовани от тактическите истории и истории от типа „10 начина
да пишете още по-добри заглавия в блоговете си”. В Европа, читателите се
интересуват от стратегии. Така например, на тях би им харесала статията „10
причини защо е важно да пишем добри заглавия”, в пъти повече, от колкото на
които и да е други читатели по цели свят.
Майкъл Себастиян –
Главен редактор на PR Daily.
„Аз съм главен редактор на PR Daily, откакто този сайт беше пуснат официално
в интернет през март 2009. За мен PR Daily е едновременно и работа, и любов. Аз
прекарвам по шест дни в седмицата в развитието на сайта и той се превърна в
една изкючителна част от моя живот през последната година и половина. Много
накратко за това кой съм аз: Преди да се присъединя към екипа на Ragan Communications, аз
работих в различни вестници, списания и в книгоиздаването.”
Джоди Колер – отговорен редактор на PR Daily Europe
“Аз съм част от екипа на PR Daily от
август 2010, веднага след създаването на европейската версия. Когато ме
запознаха с Майкал и той ме покани да хвърлям по едно око европейското PR пространство, аз бях
изключително поласкан... така започна всичко. А успоредно с това – през 2009
станах съдружник в една от водещите агенции, посветени на PR 2.0 в Холандия - Coopr (www.coopr.nl).”
Архив, сп. SIGNCAFE, 10/2010г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар