Малко Космически PR или
как НАИСТИНА можеш да полетиш в космоса
Преди
повече от месец, НАСА стартира неочаквана, нетрадиционна и към момента –
изключително ефективна кампания за популяризиране на дейността си.
Face in Space дава възможност на всеки, който някога си е
мечтал да полети в космоса, да осъществи мечтата си, макар и индиректно. На
сайта на кампанията всеки може да качи своя снимка, която да бъде „изпратена”
по негов избор, с една от двете предстоящи мисии до Орбиталната станция –
планирани за септември и ноември тази година. Дни след реалното връщане на екипажите
от там, всеки, регистрирал своя снимка, има право да влезе отново в сайта и да разпечата
автентичен сертификат, свидетелстващ, че е „бил” там. Карта на сайта във всеки
един момент от кампанията, смело показва реалния брой на включилите се
участници към момента – надхвърляща 170
000 човека от целия свят.
И
преди да влезеш и ти, за да се включиш в кампанията, запази още малко търпение
и прочети онова, което Кайл Херинг - NASA Space Shuttle Program Public Affairs разкри
специално за сп. SIGNCAFE и за Вас тук.
Как се роди идеята за кампанията Face in Space?
В
последно време интересът към орбиталните програми беше доста понамалял. В опита
си да направим нещо ново и интересно, което да върне вниманието на хората към
това, с което се занимаваме, стигнахме и до тази идея. Ние отчитаме, че тази
кампния е отличен начин да си възвърнем интереса на симпатизантите на НАСА и
космическите програми, които ни подкрепят повече от 30 години.
Очевидно основния таргет на тази кампания
се опредея като „всички заинтересовани от космическата тематика”. Текущите
резултати от тази кампания могат да бъдат наблюдавани от всеки, който има
желание, на картата на вашия сайт (www.faceinspace/nasa/gov). Във
връзка с това, как бихте коментирали факта, че тази кампания за пореден път
доказва способността на една такава глобална идея да обединява хората,
независимо от техните културни и етнически различия?
Една
от най-сериозните заплахи, която крие космоса е именно фактът, че в космоса
няма никакви граници. Когато астронавтите погледнат към Земята от там, те не
могат да видят никакви граници нито между отделните страни, нито между
отделните щатски територии. Единственото, което виждат е красотата на нашата
планета. И разбира се, фактът колко крехка е тя, ставайки свидетели на различни
атмосферни и климатични промени, които настъпват на нея. Основната идея, която
стои зад създаването и реализирането на Международната космическа станция (МКС)
вече толкова години е именно обединяването и преодоляването на генералните
различия между хората.
Кои са основните канали за популяризиране
на кампанията на НАСА Face in Space сред широката
общественост?
НАСА
има отлично работещ уебсайт, профили във Facebook, Twitter и YouTubе, които що се отнася за кампании, подобни на Face in Space, ние
изполозваме доста активно. Онлайн пространството, според нас, е най-ефективният
начин за популяризиране и образоване на широката общественост за това какво е
НАСА и какви са нейните цели.
Преди години, совалката „Ентерпрайз”
направи световно „турне”, с което даде възможност на хора от целия свят да се
потопят лично в магията на космоса. Това беше една изключително ефективна
световна кампания. Планирате ли подобни кампании с новите совалки?
Трите
настоящи космически совалки („Дискавари”, „Атлантис” и „Ендевър”) ще бъдат
„пенсионирани” веднага, след като програмата приключи. А после, разбира се, ще
бъдат откарани в различни музеи, в които хората ще имат възможност да ги видят
на живо. Самото им транспортиране, обаче, което се извършва със специален самолет
за пренасяне на совалки (747
Shuttle Carrier Aircraft), е едно много опасно начинание. Като
пресметнем риска и към него добавим разходите и големия брой спирки по трасето,
които ще се наложи да бъдат извършени – всичко това буквално превръща една
такава кампания в невъзможна. Или казано накратко, към момента световно „турне”
на последните совалки, познати в този им вид, не се предвижда.
Нека Ви върна към образа на „Ентерпрайз”,
изграден и поддържан от феновете на Стар Tрек. Трябва да
признаете, че този сериал, заедно с пълнометражните филми създадени към него,
са един от силните и ефективни фактори, за популяризирането на космическата
тематика сред широкото население. В тази връзка, има ли идея, един нов
„Ентерпрайз” да бъде създаден наистина?
Посоката,
която ще поеме НАСА след прекратяването на мисиите на совалките е да продължи
да поддържа Международната космическа станция (със сигурност поне до 2020, а
може и по-дълго) и да създава и развива нови ракети (държавни и частни), които
да транспортират хора и стоки до и от Земната орбита. В по-далечен аспект, също
разработваме нови проекти, между които са и реализирането на възможностите за
изпращане на екипажи до различни астероиди и дори до Марс.
Какви са другите кампании, с които НАСА
цели популяризиране сред широката общественост?
Образователните
програми са ключови по отношение на това, което прави НАСА. Без да има млади
хора, които да изучават математика, астрономия и физика, космическата програма
не би имала бъдеще – поне не и с такава енергия, която й е необходима. НАСА
силно вярва в ефективността на образователните кампании, които да разпалят
въображението на най-младите, които един ден ще продължат да развиват стремежа
за опознаване на космоса, зароден през 50те и 60те – със стъпването на човек на
Луната. За разлика от тогава, обаче, днес изследването на Космоса вече не е
състезание. То е нещо, което е изключително скъпо и за да бъде наистина успешно,
изисква международно обединение на високо ниво. Програмата, която поддържа Международната
космическа станция е един изключителен пример за това как различните държави
могат и трябва успешно да си съдействат, когато става въпрос за дизайн,
конструиране, поддръжка и дейност на перманентно работещата oрбитална станция. И всичко това, на
практика, е едно изключително и глобално послание, до което младите имат
възможност да се докосват всеки ден.
Архив, сп. SIGNCAFE/08.2010г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар