PR кризите не са за подценяване
С много изтънчена педантичност, Алистър Кембъл говори за
кризите мъдро и задълбочено. Разказва за тях с нескрита емоция – като човек,
който е натрупал знанията си не само от големите книги, но и от самия епицентър
на не един или два световни конфликта. „Всяка криза рано или късно преминава”,
мъдро заключава Кембъл, директор “Комуникации”
на британския министър-председател Тони Блеър (1997-2003), в
специалното си интервю за Кремена Георгиева и списание SIGNCAFE.
Как бихте определили
една PR криза?
Това е събитие, различно от обичайните, което може да стане
толкова интензивно и наситено, че заплашва да се стовари с цялата си мощ върху
имиджа на отделен човек или организация.
Коя е най-голямата PR криза, с която сте се сблъсквали, по време на работата си с
министър-председателя Тони Блеър?
Според мен, имаше 5 ситуации, които си бяха абсолютни кризи.
Три от тях бяха свързани с
международната политика, а две бяха вътрешнополитически. Трите международни
определено бяха атентатът от 11 септември, и двете омиротворителни мисии в Ирак
и Косово. Двете вътрешнополитически бяха избухването на огнище на болестта шап
и протестите, свързани с цените на горивата. Много други събития често се
доближаваха до определението „PR криза”, но тези бяха наистина
най-силните. Всяко от тях изискваше специфично и много професионално отношение.
Изискваше хладнокръвие и преди всичко: действия – правилни действия, точно в
целта.
Какви мерки взехте,
за да преодолеете кризите?
Всички те, както казах, бяха много различни. Въпреки това,
за всяка една от тях най-важно беше, каквото и да става, ние да останем
максимално добре разбрани от обществото. На всеки етап от решаването им, ние
трябваше да даваме своевременна информация на обществото какво се случва в
момента и какво сме решили да предприемем в кратко бъдеще. В тези ситуации
хората имат нужда от информация от самия източник. Ако, обаче, в хода на
решаването на проблема, се наложи да направиш промени, различни от това, което
си обявил, трябва да реагираш бързо. Централизирай властта и стани неин лидер.
Контролирай я. И, винаги помни, че кризата няма да продължи вечно, каквато и да
е тя. Разбира се, някои са по-дълги от други. Имай предивид, че някой ще
спечелиш, други не – в крайна сметка, обаче, някакъв вид „нормалност” рано или
късно ще настъпи.
Какъв е личният Ви
начин за справяне с кризите?
В контекста на PR, трябва да
се има предвид, че ако кризата е истинска „криза”, медиите няма да спрат да я
разнищват 24-7. Именно заради това, човек трябва да си изгради механизми, които
да го държат настрана от афекта, така че да може да се вземе в ръце, да се
мобилизира и да сложи кризата под контрол. Въпреки, че в момента може да ви
звучи малко идеалистично, колкото и добър PR специалист
да си, ако нямаш лични качества като твърдост на характера, безапелационност и
хладнокръвие, няма как да се справяш с кризите успешно. Те просто ще те смажат.
Аз винаги съм бил привърженик на това, че когато има такава ситуация,
най-доброто е да се обяснява на хората, колкото се може повече. Всички малки
тактически решения се оказват изключително важни по време на криза и хората
имат нужда да знаят какво става.
Ако можем да изведем
само едно нещо като най-важно за успешното справянето с PR кризите, кое би било то?
Пак ще повторя – всичко зависи от конкретната криза. Но, ако
трябва да избереш само едно нещо и го определиш за най-важно, то може би е
човекът, който застава най-отпред и повежда справянето с кризата. В държавата
това най-вероятно би бил президентът или министър-председателят, докато в
бизнеса не винаги нещата е необходимо да бъдат толкова очевидни или прозрачни.
Въпреки това, обаче и в бизнеса личността, с която съответната криза ще се
идентифицира, се превръща в най-важният човек. В лицето на кризата.
Какви, според Вас, ще
бъдат PR кризите в бъдеще?
Това, което ще има най-силно влияние върху справянето с PR кризите за напред, ще са
интернет и 24-часовите новинарски канали. Има и нещо друго. Крачката, с която
се развиват медиите и тази на промените, като цяло, в бъдеще ще се разминават
все повече и именно това ще се превърне в среда за създаване на кризи. Освен
това, именно това развитие на медиите превръща всяка криза от локална в
световна и това е нещо от изключително значение, което в никакъв случай не
трябва да се подценява.
Алистър Кембъл е един от
големите британски експерти по имидж мейкинг и кризисен мениджмънт. Оглавява
Дирекция комуникации на Министър-председателя Тони Блеър през прериода
1997-2003. Автор е на няколко романа, най-известен от които е „The Blair Years”, създаден по собствените му дневници.
Зодия....Близнаци
Хоби... тичам, карам колело и гледам футбол – фен съм на
Burnley FC.
Почивам си най-добре, когато....спя
Последната книга, която четох беше...Революционерите от Jack
Rakove
Това, което ме вдъхновява да пиша е ... вдъхновявам се от
всичко. За написването на дневниците ми ме вдъхновяваше политическият живот. За
двата ми романа – личните ми преживявания, наблюдения и идеи, които понякога ме
поразяват из невиделица.
Няма коментари:
Публикуване на коментар