Медийната
реалност отново доказва, че именно при кризи за етика трябва да се говори
най-много. При „заплетени” обстоятелства, специалистите по комуникации като че
ли са най-склонни да използват различни мерки, изхождайки по-скоро от максимата
„целта оправдава средствата”. Дори и привидно ефективни, обаче, най-често
подобни „професионални избори” не остават ненаказани и не след дълго самите те
се превръщат в повод за нови кризи. Ситуацията става като че ли лавинообразна,
а безпроблемното й преодоляване се превръща в изключително предизвикателство.
За да не залагаме
сами „бомби” на себе си в комуникацията
си при кризи и да преминем максимално плавно през турбулентните времена, нека
припомним какво препоръчват експертите по комуникации:
Независимо колко знаете за ситуацията, не си
измисляйте. Не си
съчинявайте и не се правете на по-компетентни, отколкото сте. Обществеността,
клиентите ви и журналистите няма да ви оправдаят, ако разберат, че ги лъжете.
Независимо кой и какво ви разпитва, придържайте се
към онова, което искате да кажете и което сте готови да кажете. Ни повече- ни по малко.
Не се крийте и не си изключвайте телефона. На всяко обаждане и на всеки въпрос
трябва да се отговори. Дори и ако отговорът е: „Нямаме информация към момента,
ще дадем повече след час”, на пример.
Не се опитвайте да угодничите на медиите. Не се опитвайте да изопачавате истината
или да представяте фактите в драматично по-мек вариант, отколкото са. Рискът да
ви уличат в укриване на истината, е голям.
Не се опитвайте да протакате, да забавяте и да
„печелите време”. По
време на кризи, печеленето на време става единствено и само посредством
комуникация.
И най-важното: не всеки професионален комуникатор трябва
да е задължително и специалист при кризи. Затова, ако смятате, че не можете
да се справите сами, по-добре е просто да инвестирате в експертна помощ,
отколкото да се нагърбите с непосилен товар, който ще усложни допълнително
иначе нелеката ситуация. Пък и така вероятността да влезете „в устата на колегите”,
медиите и цялата общественост – става значително по-малка. А това със сигурност
е изключително важно за всяка кризисна ситуация.
Този текст е
публикуван в брой 80/30 септември 2013 г. на браншовото издание на Българско
дружество за връзки с обществеността (БДВО). За повече интересни текстове на
професионални теми, написани от колеги от комуникационния бранш, не се
колебайте да следите онлайн изданието „ПРактики”, което излиза два пъти в
месеца.
Няма коментари:
Публикуване на коментар